Problemy z lodówką – naprawiać czy kupować nową

Lodówka jest jednym z najważniejszych urządzeń w każdym domu – trudno wyobrazić sobie bardziej uniwersalny element wyposażenia. Są lodówki większe i mniejsze, droższe i tańsze, starsze i nowsze, dlatego istnieje wiele czynników, które rozważamy, poszukując odpowiedzi na pytanie, czy kupować nowe urządzenie, skoro używane do tej pory zepsuło się. Wiele osób nie wie, co wybrać. W tym artykule podpowiadamy, jak podjąć właściwą decyzję.

Awaria awarii nierówna

Zacznijmy od tego, że awarie lodówki mogą mieć bardzo wiele przyczyn i skutków. Czasami narzekamy na brak chłodzenia, innym razem na hałasy, jeszcze w innych przypadkach urządzenie po prostu nie działa – nie świeci się, nie chłodzi, nie wydaje dźwięku. Należy więc zacząć od zdefiniowania problemu. Rozpoznać usterkę może fachowiec, można to zrobić samemu – pod warunkiem wcześniejszego przygotowania merytorycznego. Z pomocą Internetu wiele kwestii dużo łatwiej wyjaśnić.

Niektóre awarie są wręcz banalne – coś obluzowało się przy termostacie, coś wystarczy wyregulować. Innym razem dochodzi do zepsucia konkretnej części, np. kompresora, i jedynym wyjściem jest kupno i wstawienie nowego egzemplarza. I tu zaczynają się wątpliwości, na ile to opłacalny ruch.

Wszystko zależy od sytuacji

W najbardziej komfortowej sytuacji znajdują się osoby, których lodówki są objęte gwarancją producenta lub sklepu, w którymi kupili urządzenie (zwykle od 2 do 5 lat). Wtedy sprawa jest prosta. Urządzenie nie działa, wyjmuję telefon, dzwonię na infolinię i opisuję problem. Konsultanci starają się zrozumieć, jaki to problem i albo podają sposoby na usunięcie usterki, albo od razu zapisują wizytę certyfikowanego serwisanta. Jego przyjazd jest darmowy, ale to jeszcze nie oznacza bezpłatnej naprawy. Jeśli okaże się, że problem z urządzeniem ewidentnie wynika z nieprawidłowego użytkowania, niezgodnego z zaleceniami producenta i warunkami gwarancji, za naprawę będzie trzeba zapłacić (znów – o ile to opłacalne…). Tak czy inaczej, mając urządzenie na gwarancji, korzystaj z możliwości darmowego zgłoszenia problemu i szybkiej wizyty fachowca.

Jeżeli lodówka jest już po gwarancji, nie dość, że musisz radzić sobie na własną rękę, to jeszcze rosną wątpliwości, bo przecież urządzenie nie jest pierwszej młodości. Na rynku RTV i AGD coraz trudniej o sprzęt, który wytrzyma latami. Żyjemy w czasach oszczędnej produkcji i „jednorazówek”. Im starszy sprzęt, tym większe ryzyko, że naprawa będzie trudniejsza i droższa, a więc w pewnym momencie kompletnie nieopłacalna. Z drugiej strony czasem nie warto ulegać emocjom i wrażeniu, że awaria jest nie do naprawiania. Są części, za które zapłacisz relatywnie niewiele, podczas gdy kupno nowej lodówki, nawet na raty, jest realnym obciążeniem dla portfela.

Argumenty za kupnem nowej lodówki:

  • awaria jest poważna – wymaga dużych nakładów na nowe części i opłacenie fachowca,
  • lodówka ma swoje lata, a i tak w planach był zakup nowszej, nowocześniejszej lub po prostu większej.

Argumenty za naprawą zepsutej lodówki i wstrzymaniem się z zakupem nowej:

  • lodówka jest na gwarancji i można liczyć na jej szybką naprawę.
  • samodzielnie identyfikujesz problem i dzięki umiejętnościom naprawiasz lodówkę bez konieczności płacenia fachowcowi,
  • nowa lodówka to zbyt duży koszt, podczas gdy naprawa nie pochłonie zbyt wielu pieniędzy.

Rate this post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.