Zaufaj nam. Mamy ponad 25 lat doświadczenia i tysiące zadowolonych klientów.

Jeżeli nie możesz znaleźć odpowiedniej części skontaktuj się z nami

Wybierz producenta z listy
Silniki

Silniki do pralek Hotpoint, Ariston, Indesit 

Bez niego ani rusz – dosłownie! Silnik to serce i mięśnie Twojej pralki, element odpowiedzialny za obracanie bębnem podczas całego cyklu prania i wirowania. To właśnie praca silnika wprawia pranie w ruch, zapewniając mechaniczne działanie niezbędne do usuwania zabrudzeń i odwirowania wody. Gdy silnik szwankuje – bęben przestaje się kręcić wcale, kręci się tylko w jedną stronę, pracuje głośno, iskrzy, a nawet wydaje zapach spalenizny – pralka traci swoją podstawową funkcjonalność. Na szczęście, problemy z silnikiem, a często tylko z jego zużywającymi się elementami (szczotki węglowe), są typową usterką, którą można naprawić poprzez wymianę silnika lub samych szczotek. Zamiast rozważać kosztowną wymianę całego urządzenia, postaw na opłacalne, ekologiczne i skuteczne rozwiązanie. W tej kategorii sklepu CzesciAGD.pl znajdziesz szeroki wybór silników i szczotek węglowych zamiennych, dedykowanych do pralek marek Hotpoint, Ariston, Indesit i wielu innych.

Serce i mięśnie pralki: Rola silnika w cyklu prania.

Silnik w pralce odpowiada za przekształcenie energii elektrycznej w energię mechaniczną ruchu obrotowego. Jest zazwyczaj umieszczony w dolnej części pralki. W starszych typach pralek (i wielu obecnych modelach) silnik (tzw. komutatorowy lub uniwersalny) napędza bęben za pomocą paska klinowego. W nowocześniejszych pralkach stosuje się silniki inwerterowe (bezszczotkowe), często montowane bezpośrednio na osi bębna (Direct Drive) lub napędzające bęben specjalnym krótkim paskiem.

Rola silnika w cyklu prania:

  • Pranie i płukanie: Silnik obraca bębnem w lewo i w prawo z niską prędkością, mieszając pranie z wodą i detergentem. Moduł sterujący precyzyjnie kontroluje jego obroty i kierunek.
  • Wirowanie: Silnik rozpędza bęben do bardzo wysokiej prędkości (nawet 1600 obrotów na minutę), odwirowując wodę z prania. Moduł sterujący reguluje prędkość i monitoruje ją (często za pomocą tachoprądnicy/tachometru zintegrowanego z silnikiem).

Silnik musi być na tyle mocny, by poradzić sobie z ciężkim, mokrym wsadem, a jednocześnie na tyle precyzyjny, by realizować różnorodne programy prania i wirowania.

Co znajdziesz w naszej ofercie? Rodzaje silników i części.

W kategorii "Silniki" znajdziesz różnorodne typy silników stosowanych w pralkach, a także ich najczęściej wymieniane części składowe. Oferujemy:

  • Silniki komutatorowe (uniwersalne): Stosowane w większości pralek ze standardowym napędem paskowym. Posiadają charakterystyczne szczotki węglowe, które z czasem się zużywają. Różnią się mocą, kształtem, typem złącza i obecnością/typem tachoprądnicy.
  • Silniki inwerterowe (bezszczotkowe): Nowocześniejsze, cichsze, bardziej energooszczędne. Nie posiadają szczotek węglowych. Często montowane bezpośrednio na osi bębna. Różnią się mocą, kształtem, złączem i elektroniką sterującą (czasem zintegrowaną).
  • Szczotki węglowe silnika: Najczęstsza część silnika komutatorowego, która ulega zużyciu eksploatacyjnemu. Niewielkie elementy grafitowe, które stykają się z komutatorem silnika. Różnią się wymiarami fizycznymi, typem sprężyny i przewodu/konektora. Zazwyczaj sprzedawane w parach.
  • Tachoprądnice/Tachometry: Elementy generujące sygnał proporcjonalny do prędkości obrotowej silnika, używane przez moduł do kontroli obrotów. Czasem są wbudowane w silnik, czasem montowane osobno.

Każdy silnik i każda szczotka węglowa są specyficzne dla danego modelu pralki i muszą być precyzyjnie dopasowane.

Gdy silnik szwankuje: Objawy, kody błędów i diagnoza (wymaga ostrożności!).

Problemy z silnikiem są zazwyczaj łatwe do zauważenia, ponieważ dotyczą bezpośrednio ruchu bębna. Pamiętaj: diagnoza elementów elektrycznych i ruchomych wymaga wiedzy i najwyższej ostrożności. Zawsze odłącz pralkę od zasilania!

Typowe objawy problemów z silnikiem lub szczotkami:

  • Bęben nie kręci się wcale: Mimo włączenia programu, bęben stoi w miejscu. Silnik może buczeć lub być całkowicie cichy. Sprawdź pasek (jeśli jest). Może to być problem z silnikiem (przepalony, zablokowany), zużytymi szczotkami węglowymi (w komutatorowych), modułem sterującym lub blokadą drzwi (pralka nie startuje).
  • Silnik buczy, ale bęben stoi: Silnik próbuje startować, ale nie może obrócić bębnem. Może być zablokowany (np. przez coś między bębnem a zbiornikiem), problem z łożyskami bębna, lub uszkodzony kondensator rozruchowy (w starszych silnikach AC, ale Hotpoint/Indesit częściej używa komutatorowych), lub szczotki są zużyte/zablokowane.
  • Bęben kręci się powoli, słabo, tylko w jedną stronę: Może to być problem z częściowo zużytymi szczotkami, problem z uzwojeniem silnika, lub usterka modułu sterującego.
  • Głośna praca silnika, zgrzyty, piski: Mogą wskazywać na zużyte łożyska silnika lub szczotki, które trą o komutator.
  • Iskrzenie widoczne przy silniku: Bardzo wyraźny objaw skrajnie zużytych szczotek węglowych! Wymaga natychmiastowej interwencji, grozi uszkodzeniem silnika lub pożarem.
  • Zapach spalenizny: Często świadczy o przepalonych szczotkach węglowych lub uszkodzeniu uzwojeń silnika.
  • Kody błędów związane z silnikiem/obrotami: Pralek Hotpoint/Ariston/Indesit często wyświetlają kody takie jak F01 (problem z modułem lub silnikiem/jego zasilaniem), F02 (brak sygnału z tachometru, mimo próby startu silnika), F06 (błąd silnika – często szczotki lub tachometr), F09 (błąd modułu sterującego silnika), F18 (błąd modułu sterującego).

Diagnoza: Zaczynamy od sprawdzenia paska (jeśli jest) i czy bęben obraca się swobodnie ręcznie. Następnie sprawdzamy szczotki węglowe (w silnikach komutatorowych!) – czy nie są krótsze niż ok. 1.5-2 cm i czy swobodnie poruszają się w oprawkach. Ich wymiana to częste rozwiązanie problemu. Jeśli szczotki są dobre, problem może być w silniku, tachometrze, okablowaniu lub module. Bardziej zaawansowana diagnoza wymaga pomiarów elektrycznych (sprawdzenie oporności uzwojeń silnika, test tachoprądnicy, test na zwarcie do masy – tylko przez osobę z wiedzą i przy zachowaniu środków bezpieczeństwa!). Wiele informacji o diagnozowaniu błędów i testowaniu silników/szczotek pralek Hotpoint, Ariston, Indesit i innych znajdziesz na forach internetowych, takich jak Elektroda.pl (ale zawsze z ostrożnością i świadomością ryzyka przy pracy z elektrycznością!).

Wymiana silnika czy szczotek? Rozwiązanie dla problemów z bębnem.

W przypadku problemów z silnikiem komutatorowym, pierwszym krokiem diagnostycznym i naprawczym jest często sprawdzenie i ewentualna wymiana szczotek węglowych. To najczęstsza przyczyna awarii tych silników, a same szczotki są stosunkowo tanie i łatwe w wymianie.

Jeśli jednak diagnoza (lub brak możliwości wymiany szczotek w danym modelu) wskazuje na poważniejszą usterkę silnika (przepalone uzwojenie, uszkodzone łożyska silnika) lub problem dotyczy silnika inwerterowego (w którym szczotek nie ma), konieczna jest wymiana całego silnika na nowy.

Wymiana silnika (lub szczotek) to:

  • Przywrócenie prawidłowego obracania bębnem: Pralka ponownie będzie wykonywać programy prania i wirowania.
  • Eliminacja hałasu, iskrzenia, zapachu spalenizny: Pozbywasz się uciążliwych i potencjalnie niebezpiecznych objawów.
  • Przywrócenie pełnej mocy wirowania: Pranie będzie lepiej odwirowane.
  • Opłacalność (w kontekście wymiany pralki): Koszt silnika, choć wyższy niż pojedynczych części, jest znacznie niższy niż koszt nowej pralki, zwłaszcza jeśli obecne urządzenie jest w dobrym stanie mechanicznym. Koszt wymiany samych szczotek jest minimalny.
  • Ekologia: Dajesz drugie życie pralce.

Wymiana szczotek jest zazwyczaj bardzo prosta. Wymiana całego silnika jest bardziej skomplikowana, wymaga zdjęcia tylnego panelu pralki, odłączenia paska (jeśli jest), złączy elektrycznych i odkręcenia śrub mocujących silnik, ale jest możliwa do wykonania samodzielnie przez osoby z umiejętnościami technicznymi (zawsze pamiętając o bezpieczeństwie!).

Jak dobrać właściwy silnik lub szczotki do swojego modelu pralki?

Dobranie właściwego silnika lub szczotek węglowych do pralki jest absolutnie kluczowe. Silniki różnią się typem (komutatorowy/inwerterowy), mocą (W), prędkością obrotową (RPM), wymiarami fizycznymi, mocowaniem, typem złącza elektrycznego i obecnością/typem tachoprądnicy. Szczotki węglowe różnią się wymiarami, typem obudowy (jeśli jest) i złączem. Zastosowanie niepasującego silnika uniemożliwi jego montaż lub prawidłowe działanie, a nawet może uszkodzić moduł sterujący (jeśli typ silnika lub jego parametry są niezgodne). Zastosowanie niewłaściwych szczotek może uszkodzić komutator silnika lub po prostu nie pasować.

Dlatego identyfikacja silnika lub szczotek na podstawie dokładnych danych z tabliczki znamionowej Twojego modelu pralki jest ABSOLUTNIE NIEZBĘDNA dla sukcesu! Tabliczka znamionowa to "paszport" pralki. Znajduje się ona zazwyczaj wewnątrz pralki, w łatwo dostępnym miejscu – najczęściej na ramie drzwiczek (widoczna po ich otwarciu), na tylnej ściance, na bocznej ściance lub w okolicy filtra pompy odpływowej (na dole pralki).

Dla pralek produkowanych dotychczas przez INDESIT (marki Indesit, Ariston, Hotpoint) typowe były oznaczenia: 11-cyfrowy Kod oraz 9-cyfrowy S/N. Przy doborze silników i szczotek do tych pralek kluczowy jest zawsze ten 11-cyfrowy Kod.

W przypadku nowszych urządzeń tych marek, produkowanych od 2017 roku w ramach grupy Whirlpool (obejmującej również Indesit, Hotpoint, Ariston), tabliczki znamionowe mają nowe oznaczenia:

  • 12-cyfrowy Kod (często zaczynający się np. od 86999... lub 85999....) wraz z 12-cyfrowym S/N – schemat jak w Whirlpool.
  • 11-cyfrowy Kod oznaczony jako I.C. (Index Commerciale) - jeśli na początku tego ciągu cyfr jest litera W, np. W12345678901, musisz ją pominąć i użyć tylko cyfr: 12345678901. Towarzyszy mu 9-cyfrowy S/N.

W najnowszych modelach zamiast 11-cyfrowego kodu I.C. może występować 12-cyfrowy kod I.C. zaczynający się od 76999... lub 75999....

Podanie nam dokładnych danych z tabliczki znamionowej jest jedyną pewną metodą na dobranie właściwego silnika lub szczotek, które będą w pełni kompatybilne elektrycznie, fizycznie i elektronicznie z Twoim modelem pralki, gwarantując prawidłowe działanie i bezpieczeństwo. Bez tych danych dobór jest obarczony ogromnym ryzykiem pomyłki. Najprostszym i najszybszym sposobem jest zrobienie wyraźnego zdjęcia całej tabliczki znamionowej i przesłanie go do nas. Nasi specjaliści zidentyfikują Twój model i dobiorą idealnie pasującą część.

CzesciAGD.pl: Specjaliści od silników i szczotek do pralek Hotpoint, Ariston, Indesit.

Problemy z silnikiem paraliżują pracę pralki. W CzesciAGD.pl rozumiemy specyfikę pralek i posiadamy niezbędne doświadczenie oraz szeroki asortyment silników i szczotek dedykowanych do wielu modeli, w tym popularnych marek Hotpoint, Ariston, Indesit.

Wybierając silnik lub szczotki u nas, zyskujesz:

  • Dostęp do specyficznych silników i szczotek: Oferujemy silniki komutatorowe i inwerterowe o różnych parametrach, a także szczotki węglowe o właściwych wymiarach i typach złączy, pasujące do wielu modeli pralek.
  • Pewność doboru: Dzięki naszej pomocy w identyfikacji po tabliczce znamionowej, minimalizujemy ryzyko pomyłki. Dobieramy silniki/szczotki, które będą pasować elektrycznie, fizycznie i będą kompatybilne z modułem.
  • Wysoką jakość i niezawodność: Oferujemy części, które charakteryzują się trwałością i zapewniają prawidłową pracę silnika.
  • Wsparcie eksperckie: Nasi specjaliści są gotowi pomóc Ci zdiagnozować problem (pamiętaj o sprawdzeniu szczotek!) i dobrać właściwy silnik lub szczotki na podstawie danych z tabliczki znamionowej. Pamiętaj o zachowaniu bezpieczeństwa podczas pracy z elektrycznością!
  • Szybką dostawę: Rozumiemy, że pralka bez silnika to duży kłopot, dlatego staramy się realizować zamówienia błyskawicznie.

Liczy się dla nas Twoja sprawna pralka i cicha praca bębna. Pomagamy Ci znaleźć właściwą część, która przywróci pralce jej "mięśnie".

Pielęgnacja: Zadbaj o silnik i jego otoczenie.

Choć silniki inwerterowe są niemal bezobsługowe, silniki komutatorowe wymagają uwagi ze względu na szczotki węglowe. Regularne sprawdzanie długości szczotek (np. co kilka lat, w zależności od intensywności użytkowania) i ich wymiana, gdy są już krótkie (poniżej 1.5-2 cm), to kluczowa czynność konserwacyjna dla silnika komutatorowego. Zużyte szczotki mogą uszkodzić komutator, co prowadzi do konieczności wymiany całego silnika – znacznie droższej operacji.

Dodatkowe wskazówki dla obu typów silników:

  • Unikaj przeładowywania pralki: Nadmierna ilość prania obciąża silnik i cały układ napędowy, przyspieszając zużycie.
  • Upewnij się, że pralka jest wypoziomowana i stabilna: Wibracje z niewyważonej pralki dodatkowo obciążają łożyska bębna i silnika.
  • Dbaj o czystość pralki wewnątrz: Kurz, wilgoć i brud mogą wpływać na stan elementów elektrycznych i mechanicznych w okolicach silnika.

Przykładowe elementy i modele

W naszej ofercie znajdziesz silniki i szczotki dedykowane do pralek Hotpoint, Ariston, Indesit i innych marek. Przykładowo, często poszukiwanym elementem jest silnik komutatorowy o mocy np. 400W/11500 RPM, pasujący do licznych modeli z popularnych serii Indesit IWSC, Hotpoint WML czy Ariston AL. Dostępne są również silniki inwerterowe dla nowszych modeli. Bardzo popularne są szczotki węglowe silnika o różnych wymiarach, np. 5x12.5x36mm lub 5x13.5x36mm, często sprzedawane w komplecie z oprawką. Pasują one do konkretnych typów silników komutatorowych stosowanych w tych pralkach. W opisach produktów podajemy podstawowe dane techniczne silnika (typ, moc, obroty, mocowanie) lub szczotek (wymiary, typ złącza) oraz listę kompatybilnych modeli, np. silnik komutatorowy, 230V, 400/13000 RPM, pasuje do modelu Indesit WISL 105..., lub szczotki węglowe, 5x12.5x36mm, pasują do silników stosowanych w modelach Hotpoint...

Podsumowanie: Pełna moc i cicha praca bębna.

Silnik to klucz do ruchu bębna – a więc klucz do prania i wirowania. Jego awaria, często spowodowana zużyciem szczotek w starszych typach, paraliżuje pracę całej pralki. Dzięki dostępowi do wysokiej jakości silników i szczotek zamiennych w CzesciAGD.pl, naprawa jest realna, opłacalna i pozwala przywrócić pralce pełną moc i sprawność. Wymiana szczotek to prosta i tania naprawa, wymiana silnika to bardziej zaawansowana, ale nadal korzystna opcja w porównaniu do zakupu nowej pralki. W naszej kategorii znajdziesz szeroki wybór silników i szczotek dedykowanych do pralek Hotpoint, Ariston, Indesit i innych marek. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest ABSOLUTNIE PRECYZYJNE dobranie części na podstawie danych z tabliczki znamionowej pralki – to gwarancja kompatybilności. Nasi doświadczeni specjaliści są do Twojej dyspozycji, aby pomóc Ci w tym procesie. Nie pozwól, by pralka stała bez ruchu. Wymień silnik lub szczotki z naszą pomocą i ciesz się ponownie pełną mocą, cichą pracą bębna i skutecznym praniem! To naprawa, która przywraca serce i mięśnie Twojego urządzenia do życia.

Pytając o część proszę podać dane z tabliczki znamionowej lub karty gwarancyjnej : typ,kod i numer fabryczny.

ZAMKNIJ
czytaj dalej